RhB / Swiss Trains

Interested in the RhB? Welcome to the RhB Forum!!
It is currently Tue Aug 14, 2018 7:54 pm

All times are UTC - 8 hours [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Apr 06, 2015 12:15 pm 
Offline
User avatar

Joined: Tue Jun 01, 2010 11:08 am
Posts: 813
Location: UK
Message copied from the Yahoo Swiss Rail chat group.

RhB have requested tenders for 27 EMU sets with options for further 19. These are intended to replace loco-hauled trains. They have already been allocated numbers (!) 3111 to 3137. Tenders must be received by 28.08.2015. Each unit must have a minimum of 32 first class and 128 standard seats (not including tip-up seats). Maximum length will be 76.5m

It is intended to introduce services which will split on route with these units.

Quote:
2.5 Detaillierter Produktebeschrieb

Im Rahmen der RhB Strategie 2020 wurde beschlossen in mehreren Etappen neue Flügeltriebzüge zu beschaffen. Die neuen Flügeltriebzüge sollen ab 2019 im Prättigau und im Engadin verkehren. Sie bilden die Grundlage zur Erfüllung des Behindertengleichstellungsgesetzes, sollen einen Angebotsausbau (Halbstundentakt) ermöglichen und zur Verbesserung der Produktivität beitragen.

Der Flügeltriebzug bietet mindestens 32 Sitzplätze 1. Klasse sowie 128 Sitzplätze 2. Klasse (vollwertige Sitzplätze, keine Klappsitze). Die Kombination von zwei Triebzügen ist maximal 153 Meter lang (Länge über Puffer).

Der Flügeltriebzug soll ein «Funktionaler Zug» jedoch kein «Low-cost Zug» sein. Dies
soll insbesondere in einer LCC-Betrachtung sowie im Zusammenhang mit der Verfügbarkeit und Zuverlässigkeit zur Geltung kommen. Die Fahrzeit beträgt rund 30 – 105 Minuten. Der Fahrgast erwartet modernes, zweckmässiges, zuverlässiges, sicheres, ansprechend gestaltetes und wiedererkennbares (CI/CD) Rollmaterial.
Der Flügeltriebzug ist ein RegioExpress-Produkt welches unterschiedliche Anforderungen gleichzeitig erfüllen soll:
•hohe Anzahl Sitzplätze;
•ansprechender Komfortstandard (Lärm, Klima, Information, Fahrkomfort);
•ausreichend Platz für raschen Fahrgastwechsel (inkl. Berücksichtigung Türbreite) und Stauraum / Zirkulationsraum auf der Plattform;
•hoher Anteil Niederflur (so viel wie möglich);
•Platz für Velo, Ski, Sportgeräte und Kinderwagen sowie mitgenommenes Gepäck.
Das Fahrzeug muss einen niedrigen Schallpegel im gesamten Fahrzeug sowie eine grosse Laufruhe im gesamten Geschwindigkeitsbereich aufweisen.
Störende Wankbewegungen und Vibrationen sind zu vermeiden. Mit dem Fahrzeug soll ein möglichst geringer Energieverbrauch und niedrige Betriebskosten angestrebt werden. Daher sind wartungsarme, robuste Lösungen auszuarbeiten. Bei der Qualität und Gestaltung von Lösungen ist darauf zu achten, dass Auswirkungen auf Wartung und Instandhaltung über den gesamten Lebenszyklus zu tiefen Kosten führt. Zudem sollen Apparate übersichtlich und zentral angeordnet werden, um im Störungsfall oder auch für den Unterhalt rasch und einfach Zugang zu haben. Das Gewicht des Fahrzeugs soll in Abwägung mit Komfort, Wärmedämmung, Energieverbrauch und den vorliegenden Anforderungen optimiert


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 3:04 am 
Offline
User avatar

Joined: Thu May 10, 2007 8:40 pm
Posts: 1248
Location: England
I wish it said to free locos up for other work, I wonder what it means for the loco fleet then as this must push the 4/4II's workload down.

_________________
RhB in Nm, HOm & Om
http://www.flickr.com/photos/salisburya ... 176057489/


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 8:07 am 
Offline
User avatar

Joined: Tue Jun 01, 2010 11:08 am
Posts: 813
Location: UK
Looks like the Ge4/4II's would be pretty much out of business, as would the Ge6/6II's.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 8:12 am 
Offline
User avatar

Joined: Mon Jun 14, 2004 10:00 am
Posts: 3296
Location: Victoria, B.C.
Wow, that's a leap of faith in those EMU's IMHO. I'd wait until they have a few more hours on them before going hog wild with more. I have a feeling they will hit an age when all the electronics will start giving them grief. I hope I'm wrong...

Keith

_________________
There once was a man with a gavel,
who spent all his time pounding gravel.
It took a long time-he was well past his prime,
but without him the trains couldn't travel.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 9:34 am 
Offline
User avatar

Joined: Sun Jun 13, 2004 9:05 pm
Posts: 5068
Location: Coldstream, BC Canada
Good point, Keith. OTOH the way the stuff is designed and installed, the engineers will probably get more training and then they can just switch-out gray box#xxx against a new one — which they carry in their lunch box. ;) :ymsmug:

PS intending demise of older Ge types duly noted for this Summer's video hunt in GR. :-s :-s

_________________
Cheers

HJ

Hans-Joerg Mueller
Forum Administrator

"Inspired by the real world"


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Apr 07, 2015 10:43 am 
Offline
User avatar

Joined: Tue Jun 01, 2010 11:08 am
Posts: 813
Location: UK
Word from 'someone in the know' is that Ge4/4II's will carry on, but with more driving trailers, this is to fulfil the half-hourly service commitment.

I was pondering earlier on the pressure that would be exerted on the Reichenau Bridge.
2 per hour to St Moritz, 2 back
2 per hour to Thusis, 2 back
2 per hour to Ilanz, 2 back.

12 trains per hour, plus freights.

Waiting time to follow another service over the bridge, about 3 minutes.
12:00 Rt to St Moritz
12:03 Rt to Ilanz
12:07 SM to Ch
12:10 Di to Ch
12:13 Rt to Th
12:16 Rt to Di

So, quick fag packet exercise suggests that it is possible


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Apr 08, 2015 2:43 am 
Offline
User avatar

Joined: Thu May 10, 2007 8:40 pm
Posts: 1248
Location: England
Ah ok that's better than 'replacing', I was hoping it might be to release for more freight ;)

_________________
RhB in Nm, HOm & Om
http://www.flickr.com/photos/salisburya ... 176057489/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC - 8 hours [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group